مطالعات و بررسی های جدید ثابت کرده اند که حجم فهم و درک محتوا پس از مطالعه و خواندن از روی کتابهای چاپی بالاتر و بهینه تر از استفاده از کتابهای الکترونیکی و فرمتهای ایبوکی بوده است.


در آزمایشی انجام شده در این زمینه به تعدادی از افراد برای مطالعه، داستانی را در فرمتهای مختلف ارائه دادند به گونه ای که به نصف نفرات نسخه کاغذی کتاب و به سایر افراد نسخه الکترونیکی و ایبوکی آن ارائه شد تا شروع به مطالعه داستان کنند. برای هر دو دسته جهت مطالعه شرایطی یکسان ایجاد شد تا در تحلیلهای پس از آزمایش تفاوت چندانی مشاهده نشود. پس از اتمام مطالعه، میزان و حجم درک مطلب داستان از کاربران مورد سنجش و اندازه گیری قرار گرفت. جالب است بدانید که اندازه گیری و تحلیلها نشان داد افرادی که از نسخه کاغذی کتاب استفاده کرده بودند در انتها جزئیات بیشتری از داستان را در ذهن داشته و به یاد می آوردند.

 

 

تفاوت های کتاب چاپی و الکترونیکی

اولین دلیلی که برای تحلیل نتیجه‌ی حاصل شده به ذهن کارشناسان آمد این بود که دلیل تفاوت حجم درک مطلب کاربران پس از مطالعه نسخه کاغذی و الکترونیکی کتاب، احساسات متفاوتی بوده که آنها در لمس برگه های کتابها داشتن.
طبق این تحلیل آنها اذعان داشتند برخلاف ابزارهای پلاستیکی و بی حس الکترونیکی، لمس برگه های چاپی باعث ثبت یاد و خاطره برای کاربران شده و در نتیجه باعث ماندگاری مفاهیم در ذهن آنها می گردیده است.
تحلیل دیگری که کارشناسان عنوان کرده اند این است که نسخه های الکترونیکی به اندازه نسخه های کاغذی برای کاربران قابل فهم، درک و هضم نیستند.
همینطور تفاوت کیفیت و سایز صفحه نمایش ابزارهای الکترونیکی در مقایسه با کتابهای کاغذی نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار در این نتایج بودند.
البته میزان حجم متنی که در هر صفحه از کتابهای کاغذی و الکترونیکی برای نمایش کاربران لحاظ می شود نیز از عوامل مهم و اساسی است. به عنوان مثال در این آزمایش، کاربرانی که از ابزارها و دیوایسهای الکترونیکی برای مطالعه داستان مورد نظر استفاده کرده بودند، در مقایسه با آنها که از نسخه کاغذی استفاده کرده بودند، از توانایی دسته‌بندی و اولویت بندی پایینتری در تعریف اتفاقات داستن برخوردار بودند.
بر اساس تحلیل های یک تحقیقات دیگر، توانایی درک مطلب همه کودکان سنین 3 تا 5 سال که به مطالب چاپی و کاغذی دسترسی داشتند به یک اندازه و پایین تر از سصح استاندارد بوده است. در حالی که نیمی از این کودکان که در حالت ترکیبی از مطالب کاغذی و الکترونیکی استفاده می کردند دارای توانایی تحلیل و آنالیز عالی از آن مطالب نسبت به سن خود بوده‌اند.

 

 

سخن پایانی
در مجموع بنظر می رسد شکل و فرمت چاپی و کاغذی منابع مطالعاتی برای بزرگسالان بیشترین تاثیر و بهترین اثربخشی را در درک مطلب آنها داشته در صورتی که برای کودکان ترکیبی از دو فرمت فوق بالاترین بازدهی و اثربخشی را ایجاد کرده است.
با این وجود می توان نتیجه گرفت که با افزایش مطالعه کتابهای الکترونیکی در مقابل کتابهای چاپی، ذهن مخاطبان تنبل‌تر می شود.

 

منبع: کتاب پلاس

 


آکادمی کنکور شکوهیان الکترونیکی ,کاغذی ,نسخه ,چاپی ,مطالعه ,کتابهای ,نسخه کاغذی ,استفاده کرده ,کتابهای کاغذی ,الکترونیکی برای ,کرده بودند، منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

خرید اینترنتی زوم مگ دانلود رایگان فیلم و سریال پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان محمد رضا رحیمی پور الان بخر تحویل بگیر اجناس فوق العاده